Nekromanti Retro-tech och SF-rollspel

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Re: Militära krigsplaner

Självklart hade man en eller kanske snarare dussintals aktuella planer för krig med Nato under alla möjliga slaggs betingelser aktuella. Att inte ha det skulle ju vara inkompetent på gränsen till brottsligt.
Du har givetvis rätt i detta påstående.

Vad som dock är iögonenfallande när man läser om de sovjetiska planerna är Moskvas stora beredvillighet att sätta in kärnvapen från början utan djupare reflektion om följderna.

Ex-sovjetiska militärer har berättat att i samband med Kuba-krisen 1962 så fanns det avsevärt mycket fler sovjetiska taktiska kärnvapen på Kuba än vad amerikanerna hade räknat med. Dessutom hade Politbyrån givit kärnvapeneldtillstånd till de lokala sovjetiska befälhavarna redan före krisens utbrott, så om amerikanerna hade genomfört ett angrepp mot Kuba hade invasionsflottan sänkts av strax utanför öns kust.

Den amerikanska politiska krisledningen hade felbedömt just denna aspekt av situationen; de kunde inte tänka sig att eldtillstånden redan var utdelade, eftersom man i USA har hållit stenhårt på att det är presidenten som först i skarpt läge beordrar kärnvapeninsatser.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Retro-tech och kärnvapen

För att göra en lång historia kort så håller jag inte med, men tycker att det inte hör hemma här. Om någon vill diskutera så tar vi det via PM.

Vid hungerkravallarna i Novotjerkask 1961 skickade KGB in stridsvagnar för att ta itu med de svältande medborgarna.
Vid rättsrötekravallerna kring rättegången mot Rodney King i Californien 1992 skickade USA in armén mot sin egen befolkning.

I Waco, 1993, skickades militära enheter, inklusive tanks, mot civila på grund av deras åsikter. 75 dödades, därav 33 kvinnor och barn.

Ruby ridge, 1992. Över 400 FBI-män med militär utrustning stormar en familj och dödar en kvinna och ett barn. FBI är inte formellt sett militära, men det var attans osportsligt. Familjen befanns i rättegången senare oskyldig.

Jag håller inte med vare sig Korresh i Waco (jag är inte kristen) eller Weaver i Ruby ridge (jag är inte på högerkanten), men jag anser att de har rätt till sina åsikter.

Sverige, Ådalen, 1931. Militär öppnar eld mot arbetare och dödar 5 personer och skadar ytterligare 5.

Sverige, Göteborg. Polisen angriper demonstranter med militär utrustning. Tre civila skadas svårt.

Irland, Bogside, 1972. Engelska trupper angriper en fredlig och obeväpnad demonstration, 13 dödade, åtskilliga skadade.

Ryssland, 1905. Demonstranter attackeras av polis, över 100 dödade, över 300 sårade.

Turkiet 1914-1923. 1 500 000 personer, huvudsakligen av grekisk eller armenisk härkomst, men turkiska medborgare, massakreras av turkiska armen.

Tyskland, Ramstein, 1988. NATO-enheter dödar 70 civila, skadar över 400.

Peking, Kina, 1989. Armen sätts in mot demonstranter, hundratals, kanske tusentals civila dödas.

Det är alltså inte bara Sovjet som gör sådant. Framställ det inte som om det var så.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Diskussionsslut

Visst kan vi klippa av diskussionen här. :gremcool:

You just didn't get my point -- but that's life.
 
Top