Nekromanti Retro-tech och SF-rollspel

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Jag har några hyllmeter science fiction hemma och en delmängd är klassiker, romaner som skrevs under perioden 1945-60 av författare som Clarke (Sands of Mars), Asimov (Pebble in the Sky) och Heinlein (Farmer in the Sky, Between Planets). Skälet till detta är nog min ålder: jag läste dem i svensk översättning under andra halvan av 1960-talet när jag var barn och köpte romanerna på originalspråket under 1970-talet när jag var tonåring och kunde tillräckligt med engelska.

Romanernas skildring av framtiden är idag retro (the future as it used to be): man har häftiga farkoster, men usla telekommunikationer och datorer. Ändå ser jag en charm i flera av dessa fiktiva futuristiska kosmos; de skulle nog ha blivit utmärkta rollspel om sådant hade funnits anno dazumal.

Frågan är nu: vilka kvaliteter bör ett sådant retrotech-rollspel ha för att bli bra? (GURPS Atomic Horror berör ämnet när det kortfattat skildrar spelvärldar som påminner om den klassiska sf-filmen Forbidden Planet. Denna GURPS-bok förklarar egentligen om hur man kör kampanjer som liknar Hollywoodska monsterfilmer från 1950-talet.)

Det handlar inte bara om en särpräglad teknikmix (atomdrivna rymdskepp kombinerat med radiorör och Western-nybyggarmetoder på främmande världar), utan det handlar också om en viss anda: teknikoptimism och mänsklig expansionism -- ett enormt och spännande kosmos finns därute för att att utforska och kolonisera.

Classic Traveller var lite grann åt det hållet, men rörde sig i ett tämligen väl kartlagt kosmos. 2300AD började väl som ett upptäckarspel, men blev sedan ett krigsinriktat spel med kampen mot Käfer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det beror väl mest på hur retro man vill vara. Ett av mina projekt (med arbetsnamnet Futura) som skräpar på en hårddisk, handlar om år 2000 som det var 1930. Det blir en annan smak med depressionen och fascism som stående påverkan av populärkulturen, än med femtitalets säregna blandning av främlingsfientlighet och (atom-)teknikoptimism. Och då är det bara 20 år som skiljer.

Jag är inte helt säker på att det skulle bli en säljhit (tvärtom är jag rätt säker på att det inte blir det :gremwink:) men jag vill nog göra spelet ändå.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Frågan är nu: vilka kvaliteter bör ett sådant retrotech-rollspel ha för att bli bra?
Spelare som var födda när framtiden var sådan? Jag har en fördom om att efter-katastrofen spel (och böcker - Davy , No Blade of Grass ) funkar bättre hos min generation, för kombon med den hotande atombomben och den hotande miljöförstöringen (som man såg den då) var något speciellt för 70-80-tal.

När man inte har en sådan naturlig 'hook' måste man kroka in spelare på spelvärldens tankesätt på annat sätt. Det är ungefär samma trubbel som man har i dockskåpsfantasy eller historiska spel.

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Inspiration!!! [OT]

Frågan är nu: vilka kvaliteter bör ett sådant retrotech-rollspel ha för att bli bra? (GURPS Atomic Horror berör ämnet när det kortfattat skildrar spelvärldar som påminner om den klassiska sf-filmen Forbidden Planet. Denna GURPS-bok förklarar egentligen om hur man kör kampanjer som liknar Hollywoodska monsterfilmer från 1950-talet.)
Sorry, fick bara en ide som var för bra för att glömmas!

Varför inte ett MST3k-rollspel, där man kör stuket från gamla SF och skräck-filmer (På den tiden var SF och skräck närmare varandra. Rymdvarelse var nästan undantagslöst samma sak som rymdmonster.), men där man tar stämningen med en klackspark, spelar på klicheer och kommer med bitska kommentarer?

Jag gillar det!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Du har nog en poäng där. Jag har insett att många ungdomar idag inte riktigt är med på noterna när jag talar om mina minnen från Kalla kriget och den känsla av hotande katastrof som vilade över Europa från 1945 till 1985 när Michail Gorbatjov började demontera Sovjetdiktaturen.

Det gäller också faran för befolkningsexplosionen, något man talade mycket om när jag var barn. Nu har ju befolkningsökningen klingat av i Tredje världen tack vare modern teknik och utbildning, så få fruktar en framtida svältkatastrof.

Varje epok har sin ångest. Vad är nutidens?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Varje epok har sin ångest. Vad är nutidens?
Tror att skräcken för A-bomben finns fortfarande. I dag så tar den kanske inte formen av ett världskrig mellan supermakterna utan som terrordåd. Dock så har vi ju Nord Korea som med mycket otur kan återuppliva A-bomb skräcken på riktigt.

Tzimisce
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mystery Science Theatre 3000

En TV-serie som bygger på att två robotar och en människa sitter och säger elaka saker om gamla SF-filmer som de ser på en bioduk framför sig. Otroligt elak och klart underhållande.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Mystery Science Theatre 3000

En TV-serie som bygger på att två robotar och en människa sitter och säger elaka saker om gamla SF-filmer som de ser på en bioduk framför sig. Otroligt elak och klart underhållande.
Exempel:

En två dinosaurer slåss och rullar runt på marken (egentligen är det uppenbart två leksaksdinosaurier i gummi). Kommentar: Look, it's gecko-roman wrestling.

En nunna sätter krokben för en skurk. Kommentar: Look, it's greco-roman-catholic wrestling.

En gammal fil med Lucy Lawless i en biroll. Hon flyr genom skogen i shorts och T-Shirt. Kommentar: Look, it's Lucy Bra-less.

Raket startar (uppenbart stock fotage). Kommentar: Allsång "Koyaanisqatsi".

Kommentar efter att en dålig skådespelar strykt med: "His head! It was torn off!!" "You say that like it was a *bad* thing."

De flesta skämten hänger dock väldigt mycket ihop med filmen och är ganska visuella, så det är svårt att återberätta dem.

Har gjorts 10+1 säsong (en för en annan kanal). Finns på internet, vet inte om man egentligen får tanka dem, men när de har "Keep spreading the tapes" i eftertexterna så kan man nog hävda god tro.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Mystery Science Theatre 3000

Serien har också gett upphov till fadden med 'MST3K-ing', där man återger en skriven text och häcklar den på liknande sätt.

Erik
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Varje epok har sin ångest. Vad är nutidens?
Bingolotto. Definitivt Bingolotto.

I USA så tycks det vara terrorism, resten av världen har genomskådat det.
Ekonomisk kollaps är en annan favorit.
AIDS var en kandidat, men är nog borta från listan trots att problemet är utom all kontroll i vissa delar av världen.
Random acts of violence är också en kandidat.
Klimatförändringar tycks skrämma trädkramarna, själv välkomnar jag allt som tar kål på vintern.
Genmanipulation är något som skrämmer många (något jag bara håller med om till en liten del).
Privatlivets krympande utrymme i informationsåldern.
Åldrande och utseende. Folk är rädda för att bli gamla, fula, tjocka.

Själv tycker jag dock fortfarande att Bingolotto är hemskast.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Mystery Science Theatre 3000

Serien har också gett upphov till fadden med 'MST3K-ing', där man återger en skriven text och häcklar den på liknande sätt.
Vilket också används som benämning på sättet att svara på mail och liknande med att citera originaltexten och skjuta in sina svar i den. Ungefär som man brukar göra här.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Atomskräck (OT?)

Som tonåring var jag övertygad om att jag skulle dö när Kärnvapenkriget kom, någon gång inom min livstid. Jag tror det är en annan skräck än dagens xenofoba terroristskräck - den genomsyrade samhället på ett helt annat sätt (fast USA har hunnit bli rätt syrat redan). Det är skräcken för den totala, oundvikliga utplåningen. Kopplat till det är en sorts fascination inför den 'mysiga katastrofen', som ibland tar sig ganska otrevliga intryck - det finns en hel genre med pseudo-fascistisk litteratur om hur äntligen det gamla korrumperade samhället förgörs i sin egen ondska och hjälten kan skapa rättvisa på det gamla goa amerikanska sättet med lynchjustis och sexskjutare - inklusive gentemot de skriande undermänskliga mutant-dreggen.

En del av teknik- och civilisationsfientlighet som dyker upp i helt andra sammanhang och med andra politiska förtecken också - mycket typiskt för den här perioden.

Erik, känns plötsligt som om han talade om Tang-Kina. :gremtongue:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Retro-skräck

I USA så tycks det vara terrorism, resten av världen har genomskådat det.
You wish... :gremcrazy:

Random acts of violence är också en kandidat.
En stark kandidat, tror jag. När jag jobbat med ungar har jag märkt att de är allvarligt rädda för våldsbrott på ett sätt jag inte var. Delvis är det kopplat till realiteter, delvis inte - mer kopplat till mentaliteter.

Eventuell data-skräck verkar snarast vara förändrat till data-ilska, tror jag. Datorer verkar sluta fungera så ofta att det vore svårt för dem att ta över världen. :gremcool: Däremot är väl överflödet av (des)information och ökad mental hastighet på typ allt en god kandidat, åtminstone för de som inte födda in i det, som ovan nämnda ungar är.

Erik
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Retro-tech och kärnvapen

Kalla Krigets skräck för kärnvapenutplåning var långt värre än dagens rädsla för att Nordkorea ska tillgripa kärnvapen.

Läs till exempel Neville Shutes On the Beach, i vilken ett fåtal fatalistiska australiensare inväntar mänsklighetens totala utrotande efter det stora kriget.

När USAs president Eisenhower i slutet av 1950-talet begärde att få se planläggningen för det totala kärnvapenkriget fick han besked av de ansvariga generalerna att de räknade med att flera hundra miljoner människor i Europa, Asien och USA skulle dödas på ett par veckor när supermakterna körde igång sina kärnvapenarsenaler mot varandra. (Dåförtiden hade jorden färre än tre miljarder invånare, så vi talar om >10% av mänskligheten.) Han beordrade då en total omläggning av den amerikanska strategin för kärnvapenkrigföring.

Även om Nordkorea eller Iran skulle få för sig att använda kärnvapen inom den nära framtiden, kan de inte vålla katastrofer av samma magnitud.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Retro-tech och kärnvapen

Läs till exempel Neville Shutes On the Beach, i vilken ett fåtal fatalistiska australiensare inväntar mänsklighetens totala utrotande efter det stora kriget.
Eller P.C. Jersilds Efter Floden , för de som hejar på Sverige.

Erik
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: Retro-skräck (OT?)

Skräcken för "random acts of violence" kan vara kopplat med för mycket tevetittande. I teveserier är det nämligen ca tusen gånger större chans att en viss person blir mördad än i "real life". Tur att jag inte tittar på sådant längre.

Terrorismen har bytt ansikte. På 1970-80-talen var terroristerna oftast mer selektiva. Två handfasta exempel:
- IRA brukade förvarna brittiska polisen före sina bombsprängnigar för att minska antalet civila dödsoffer.
- WTC-terroristerna 2001 valde att angripa vid en tidpunkt som skulle maximera antalet dödsoffer.

Skräcken för terrorism är inte något nytt i USA:
- I början av 1950-talet öppnade en gång en grupp puertoricanska terrorister eld mot kongressledamöterna från åhörarläktaren i representanthusets plenisal. Många människor dog.
- Revolutionära vita bombsprängare fanns i slutet av 1960-talet, men var tämligen inkomptenta.
- Glöm inte Timothy McVeighs bomb i Oklahoma City.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Retro-skräck (OT?)

I teveserier är det nämligen ca tusen gånger större chans att en viss person blir mördad än i "real life".
Hur är det i rollspel? :gremgrin:

Annan ungdoms-åsikt: många ungdomar tror att rättsväsende och brottslighet i Sverige, i den lilla staden Arvidsjaur, fungerar som det gör i Los Angeles, i USA, på TV. Deras familjer är något mindre desorienterade: de tro bara att rättsväsende och brottslighet i Los Angelse, i USA, i verkligheten, fungerar som det gör i Los Angeles, i USA, på TV. :gremwink:

Erik
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Retro-tech och kärnvapen

"Kalla Krigets skräck för kärnvapenutplåning var långt värre än dagens rädsla för att Nordkorea ska tillgripa kärnvapen."

Jo. Jag pratade en del om det med några av spelföreningens yngre medlemmar (gick på gymnasiet), och för dem så var krig något som inträffade i mellanöstern. Plötsligt kände jag mig som om jag tittade på någon gravt satirisk skolsåpa, eller den där bimborepliken i långfilmen Buffy the Vampire Slayer: "Yeah, the ozon layer. That's bad. We should get rid of it."

Så det var dags att plocka fram mina gamla Time Magazine, där en avhoppad sovjetgeneral beskrev planerna för Västeuropa: redan förtryckta vägskyltar på ryska, i förväg utsedda borgmästare till erövrade samhällen, framryckningsplanet som omfattade taktiska kärnvapen på nyckelplatser, södra och norra Sveriges roll för att säkra östersjö- och ishavsflottornas väg ut i Atlanten... hela konkarrongen. Sedan alla förberedelserna redan i grundskolan - övningarna i att ta skydd, informationen om A, B och C-stridsmedel som man fick på högstadiet... jag letade till och med upp den där lilla söta filmen om sköldpaddan Bert (ni vet, han som alltid var alert). Jag plockade fram några av de uppsatser jag skrev på högstadiet (det var mycket svart snö och hosta i en av dem på grund av nerfallet).

Men jag tror det gick in när jag sade något i stil med "ni vet den där filmen Armageddon?" (alla nickar, enstaka kommentarer om hur löjligt överdrivet det var etc) "Vi behövde ingen dinomördare för att göra det. Vi kunde göra det mot oss själva, utan problem och utan hjälp av dinomördare, på femton minuter. Klick, ett tryck på knappen, så var det klart!"

Jag tror det var då poletten trillade ner.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Tja, det finns ju ett par saker man kan köra. Jag har i min hylla det gamla spelet Space Opera, fast det känns lite som ett larvstadium av Traveller. Sen finns ju Teenagers from Outer Space för den som vill ha humor.

Min favorit på området är annars ett rätt nytt spel: Spaceship Zero från Green Ronin Games. Asbisarrt spel som är baserat på en gammal radioserie från femtiotalet som sen blev omgjord till en tysk tv-serie på 70-talet. Eller, jag tror att det var så iallafall. Um.

Hur som helst, klart mest bisarra spelet jag har sett nånsin. Som exempel kan jag nämna att man börjar spelet med att utplåna hela universum, och sen går det utför.
 
Top