Nekromanti personuppgifter

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Jag undrar om det är möjligt att slippa bli omnämnd på dessa forum om man uttryckligen inte vill bli det. Kan man be redaktionen för www.rollspel.nu att radera ett meddelande där ens namn förekommer utan att man gett sitt medgivande? (Måhända med hänvisning till PUL eller annan lagstiftning om personuppgifter. Jag är knappast insatt i sådana spörsmål själv men ärendet känns angeläget eftersom jag ser det som ett problem att jag och andra blivit utsatta för personangrepp och smutskastning.) Jag antar att ansvaret för vad som sägs på dessa forum faller på redaktionen för www.rollspel.nu och frågan är alltså vad detta ansvar består i ifråga om personuppgifter.

Anledningen till att jag väljer att posta det här meddelandet på forumet är att jag även är intresserad av vad andra än enbart redaktionen tycker (i sakfrågan). Däremot är jag inte intresserad av kommentarer gällande de fall av personangrepp, smutskastning och kränkning som jag tycker mig ha uppfattat. Det hör alltså inte hit och en sådan diskussion skulle bara leda till att bråken flammar upp igen.

Tacksam för svar
/Pauli Paananen

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
PUL är en konstig lag, som lär vara näst intill omöjlig att följa om man vill ha en webbplats.

Den 1 januari i år lättades dock PUL något mot tidigare och det är nu tillåtet att publicera namn på personer om det inte är i anknytning till kränkande uppgifter. Huruvida något är kränkande är dock en tolkningsfråga, adressuppgifter och dylikt är klara fall, för att lägga ut sådant måste man ha uttryckligt medgivande. När det kommer till subjektiva bedömningar om en person är det näst intill omöjligt att veta vad som gäller. Att nämna att någon har brutit benet (utan den personens medgivande) anses vara en kränkande uppgift för att ta ett konkret exempel - orsaken till det lär vara för att det är något som personer kanske inte vill ska komma ut. Det finns dock inget klart rättsfall där någon fällts för att ha brutit mot PUL så än så länge har man dock rätt svårt att avgöra exakt var gränserna går för om något ska anses vara kränkande.

Om du vill kan du alltså stämma mig för att ha brutit mot PUL eftersom jag tillåtit utläggande av kränkande uppgifter om dig. Om sedan någon domstol beslutar att fälla mig är däremot en helt annan sak. Du ska dock inte ens behöva säga till mig (och därmed hela redaktionen) i förväg för att inte behöva bli omnämnd utan man måste ge sitt tillstånd för att få bli omnämnd i samband med kränkande uppgifter. Det är upp till oss att se till att sådana uppgifter tas bort inom rimlig tid och om vi inte gör det så bär vi ansvaret för det. Det är dock näst intill omöjligt att avgöra sådana saker, men vi gör vårt bästa och säger återigen att så länge folk följer vanlig netikett och (därmed) våra regler så ska det inte vara några problem.

Sen är det en till sak som inte är helt klart när det gäller publicering på webben och det är vem som bär ansvaret. Som det är idag rent juridiskt är det den ansvarige utgivaren för en webbplats som bär det yttersta ansvaret för det som finns på den. Man kan dock hoppas att det kommer domstolsbeslut som säger motsatsen eller att lagen skrivs om, men det lär ju dröja ett tag...


Länk om netikett: <A HREF="http://www.e.kth.se/esekt/help/netiquette/" target="_new">http://www.e.kth.se/esekt/help/netiquette/</A> MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
PUL och fråga till användarna

Taget rakt ur huvudet så är PUL inte längre lika hård som den tidigare var. Det går numera att skriva "lindriga" personuppgifter, såsom namn och liknande. Det stod en del om det i dagens DN, den befinner sig dock på okänd plats i studentkorridoren för tillfället och jag hittar inte artikeln på deras hemsida.

Vad som däremot inte är tillåtet enligt reglerna för forumen är personangrepp. Vi (åtminstone jag) är ganska liberala även när det gäller detta (de enda som anklagar oss för att inte vara det är samma (någon glömd, någon oskyldigt anklagad?) individer som, mer eller mindre, "hackar på" Baldyr och Kornella).

Även jag vill passa på att ställa en fråga till användarna, anser ni att vi (redaktionsmedlemmar och moderatorer) skall vara hårdare i vår tolkning vad som anses vara personangrepp?

/Azagthoth
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,423
Rättvisa

Jag tycker ni ska vara rättvisa men när en diskussion spårar ur med personangrepp som kanske kan verka milda så borde tråden låsas. Jag tycker i och för sig inte att några personangrepp hör hemma här överhuvudtaget.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

jonix

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
283
Location
kalmar
nej...

Även jag vill passa på att ställa en fråga till användarna, anser ni att vi (redaktionsmedlemmar och moderatorer) skall vara hårdare i vår tolkning vad som anses vara personangrepp?

Nej, med den motiveringen att det skulle kännas alltför "stelt" på något vis. På de forumen som jag hänger på, är det alldeles lagom tillrättavisningar, oftast räcker det.

Sen när man hänger här, börjar man liksom känna igen olika "nick", man vet vad de tycker och hur de skriver, vissa trådar går man inte in på eller man helt enkelt ignorerar vissa "nicks" som man vet skriver sådant som man inte håller med på, eller liknande. Kan vara vad som helst.

Personangrepp och "skitsnack" skall man inte svälja, definitvt inte, tycker bara att de som "skitsnackar" i längden förstör de för sig själva. De ligger inte speciellt högt i kurs hos mig iaf.

Hur är det man säger? "Allt skitsnack får man tillbaka"?
och det gäller i hög grad även detta forumet...

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
praxis

Jag är egentligen inte så intresserad av vad som är lagligt eller olagligt, och kan inte heller tänka mig stämma eller åtala någon. Lagstiftning är mest intressant i sammanhanget därför att jag antar att forumsreglerna och redaktionens praxis kan påverkas av gällande lagstiftning och hur den tillämpas i övriga samhället. (Jag utgår alltså ifrån att redaktionen inte kan tänka sig tillåta något olagligt på forumen.)

Frågan är istället fortfarande om redaktionen kan tänka sig radera (eller låsa) meddelanden där någon omnämns vid namn eller blir utsatt för smutskastning. Detta kan sedan göras med eller utan stöd i gällande lagstiftning och det är egentligen inte så intressant eftersom redaktionen knappast är bunden av några lagar i det här sammanhanget. (Jag utgår ifrån att redaktionen inte måste tillåta någonting som den inte vill tillåta.)

Som det är nu raderas alltså inte sådana meddelanden och jag undrar om redaktionen möjligen kan ändra sin praxis i det hänseendet? (Alltså om någon hör av sig, säger att man känner sig kränkt och ber redaktionen radera meddelandet.) Det är givetvis en intern diskussion för redaktionen, men det vore bra med ett klart besked i frågan. (Frågan känns som sagt angelägen för mig personligen.)

Ett sådant praxis skulle kunna motiveras med att personliga bråk inte hör hemma på forumen utan sköts istället privat. Vad jag förstår så är det helt i linje med nuvarande forumsregler. Det är alltså främst en fråga om hur reglerna efterlevs och vad redaktionen kan tänka sig göra för att se till att reglerna efterlevs.

/Pauli

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Baldyr on 2001-03-07 01:32.</EM></FONT></P>
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Uppförande

Det blir nog som som det står i en del tidigare inlägg lite stelt om ni tar i för mycket, däremot om folk hör av sig och vill få en tråd låst eller raderad skall ni givetvis omgående kolla upp tråden.
Vad jag sett tidigare så verkar det fungera rätt bra med tanke på mängden inlägg.
Att man borde kunne förvänta sig ett gott uppförande från alla kanske är för mycket, ge dem epitet "smutskastare" om de inte kan uppföra sig så kan alla se att inlägget inte är värt att läsa...

Skämt åsido:
Ni gör ett bra jobb, fortsätt med det.

Ex nihilo nihil fit
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: praxis

När vi avgör om huruvida något kan anses som ett personangrepp eller inte så måste vi göra en bedömning. En bedlömning som omöjligen (praktiskt) kan stämma överrens med alla andras bedömning. Om den utpekade personen ifråga själv påpekar för redaktionen och/eller moderatorer så tas det i beaktning men vi tar inte bort inlägg bara för att någon vill det.

Rent allmänt är vi väldigt sparsamma med att ta bort inlägg, vi försöker snarare låsa tråden om vi tror att saker och ting är på väg att spåra ut eller redan har det. I samband med att ett meddelande raderas brukar vi skicka ett privat meddelande och nämna varför det hela skedde, trots att det bör vara väldigt uppenbart. Vi raderar dock inte meddelanden bara för att en användare önskar det, dels så skulle det bli en stor arbetsbörda att sitta och radera inlägg här och där så fort någon önskar det, dessutom skulle det vara ohållbart att låta vem som helst kunna välja att inlägg ska tas bort. Förutom då att man tar bort något som någon har skrivit vilket i sig kan uppfattas av skribenten som kränkande även om vi klart och tydligt i våra regler säger att vi kan göra det.

Vi tillåter fortfarande inte personliga bråk på forumen och försöker i de fall det sker stoppa det, många gånger genom att meddela de berörda personerna med privata meddelanden. Men återigen är det en bedömning som måste göras om något ska anses som ett personligt bråk eller inte. Är det personligt om fler utomstående deltar i debatten, är det personligt om fler personer eller grupper dras med i debatten och används som "slagträ"? IMHO är det det, men om det bara blir mer bråk av att stävja bråket i fråga så är det bättre att låta det vara, IMHO.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Smutskastartitel?

"Att man borde kunne förvänta sig ett gott uppförande från alla kanske är för mycket, ge dem epitet "smutskastare" om de inte kan uppföra sig så kan alla se att inlägget inte är värt att läsa..."

Tja, varför inte? Jag är nog faktiskt för förslaget, oavsett om det var allvarligt eller inte.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Uppförande

Jag tycker inte om att hänga ut folk på något sätt så att sätta ett epitet som smutskastare eller dylikt tycker jag är dåligt. I de flesta fall räcker det med en vänlig uppmaning till personen om att inte göra det igen. I vissa enstaka fall gör det dock inte det och då måste man ta i lite mer drastiska åtgärder, som att stänga av användaren. Det är dock något som inte skett särdeles ofta under de år som forumen funnits.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Smutskastartitel?

Vilka skulle i så fall göra en sådan bedömning? Vem är en smutskastare? Den som anklagar någon för att vara en smutskastare kan ju räkna med att själv bli anklagad.

Personligen skulle jag inte ha någonting som helst emot att slänga dit titeln "smutskastare" på en del användare, men det innebär för mycket problematik och på tok för mycket tjafsande.

/Azagthoth
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: praxis

"Om den utpekade personen ifråga själv påpekar för redaktionen och/eller moderatorer så tas det i aktning men vi tar inte bort inlägg bara för att någon vill det."

Nej, det får givetvis inte bli ohållbart i praktiken. Men någonstans måste det gå en gräns för vad redaktionen och övriga moderatorer kan tillåta på forumen vad gäller smutskastning och kränkningar. (Jag kan tänka mig att en handikappad person känner sig kränkt om någon omnämner handikappet offentligt, eller att en kvinna känner sig kränkt om hennes åsikt nedvärderas på grund av hennes kön, om någon anklagas för att hänge sig åt sodomi, eller liknande.) Om redaktionen kan tänka sig radera grova förolämpningar återstår frågan om vad som är att beaktas som grovt och vad man får tåla, så att säga. Vad olika individer finner kränkande är dock personligt och det enda egentliga kriteriet för en kränkning är nog att den förolämpande uttryckligen känner sig kränkt. (Sedan kan olika personer vara olika känsliga och redaktionen kan inte känna till eventuella bakomliggande orsaker till att någon tar illa vid sig.)

Jag menar alltså att om någon hör av sig till redaktionen för att denne känner sig kränkt så är det åtmistone ett starkt argument för att agera mer kraftfullt. Tycker jag. Ett raderat inlägg eller en låst tråd borde enkelt kunna motiveras med att ni anser att någon bryter mot forumsreglerna.

"Vi tillåter fortfarande inte personliga bråk på forumen och försöker i de fall det sker stoppa det..."

Jag anser att ni kan vara hårdare vad gäller låsningar, men det är min privata åsikt.

Det verkar tyvärr finnas forumsanvändare som av någon anledning vill ha bråk på forumen. Jag finner själv privata bråk högst ointressanta och det är knappast därför jag besöker forumen. (Bråk är tvärtom en företeelse som minskar mitt intresse för att delta på forumen. Jag kanske ändå inte är ensam om den åsikten?)

/Pauli

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Smutskastartitel?

"Vilka skulle i så fall göra en sådan bedömning?"

Redaktionen, möjligen efter begäran av en moderator eller kränkt användare. Det rör sig i så fall om att redaktionen fattar beslutet efter att ha uppmärksammats på fallet av användaren/moderatorn. Lämpligen fattas beslutet efter en strikt regulerad process och efter att personen blivit varnad minst en gång.

"Vem är en smutskastare?"

Tja, det är ju upp till redaktionen att bedöma, men en kasse riktlinjer skulle man nog kunna plocka fram. Personer som upprepade gånger talar illa om andra forumsanvändare bedömer jag som varande smutskastare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: praxis

Att det skulle räcka med att någon säger sig vara kränkt för att ett inlägg skulle tas bort blir reellt sett exakt samma som att någon kan säga åt oss att ta bort vilket inlägg som helst. Vi måste fortfarande göra en bedömning huruvida ett inlägg ska låsas eller tom tas bort, naturligtvis tar vi i beaktande att någon meddelar oss att de känner sig kränkta, något annat har vi aldrig gjort heller. Men vi kan inte sitta och radera vartenda inlägg där någon säger sig vara kränkt på något vis, vi kan uppmana folk som är nära eller över gränsen till att bryta mot våra regler och det gör vi också. Om det vid upprepade tillfällen trots uppmaningar är klara fall av brott mot våra regler så diskuterar vi internt om en avstänging av användaren ifråga.

Om vi någon gång inte agerar mot något som av någon anses vara ett personangrepp så är det fullt tillåtet för den personen att själv ta upp det med förövaren ifråga. Men troligen är det ett personligt gräl och man ska inte behöva använda sig av redaktionen för Codex webbplats för att utöva sina personliga gräl.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Smutskastartitel?

Att ha något sådant system skulle IMHO bara göra det otrevligare på forumen, inte nog med att personens otrevliga inlägg dyker upp, utan den stackars personen (som kanske har bättrat sig) blir stämplad som smutskastare och det kommer synas på alla inlägg han gör under den tiden (och inte försvinna även om han senare blir av med den titeln).

Jag tycker det räcker med låsning och om folk kan se låsningar för vad det är så bör det inte vara problem. En låsning är inte ett sätt att förtrycka eller filtrera någons åsikter, det är helt enkelt en uppmaning - någonstans i tråden är det något som bryter mot våra regler.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: praxis

Jag tycker givetvis inte att forumen är en lämplig plats att bråka på och anser inte heller att redaktionen ska behöva blandas in i privata bråk mellan forumsbesökare. Däremot är det tråkigt om någon känner sig kränkt och att förolämpningen inte raderas trots att man ber om det. (Jag har flera gånger själv bett redaktionen radera meddelanden och låsa trådar, men vad jag vet har det aldrig skett som ett resultat av min önskan.)

Det är givetvis upp till redaktionen att avgöra när och på vilka grunder redaktionen agerar, men någonstans bör det alltså gå en gräns för vad till och med redaktionen för www.rollspel.nu anser vara för grovt för att inte raderas. (Det kan hända att jag inte har drabbats av någonting som är allvarligt nog att agera emot - den bedömningen är upp till redaktionen - men det kan ju tänkas att det finns personangrepp som är tillräckligt grova.)

Det vore alltså intressant att veta om det förhåller sig som jag säger ovan samt var gränsen kan tänkas gå. Kan redaktionen överhuvudtaget tänka sig radera meddelanden som innehåller "tillräckligt grova personangrepp" eller inte? Är det meninsfullt att meddela redaktionen om man känner sig förolämpad, och vad kan man förvänta sig för åtgärd?

/Pauli

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: praxis

Jag tycker jag har förklarat hur vi i redaktionen agerar i mina två tidigare inlägg, men jag tar det en gång till då jag uppenbarligen inte gjort mig förstådd.

Om en redaktionsmedlem eller moderator bedömmer att inlägg i en tråd bryter mot våra regler så stängs den, alternativt att den eller de berörda meddelas privat. Om samma person upprepade gånger bryter mot våra regler så stänger vi antagligen av den personen. I vissa extrema fall tar vi även bort inlägg, det är när vi bedömmer dem vara anstötliga, om det är dubletter eller liknande.

Utöver detta tar vi i beaktande om någon meddelar oss att de känner sig kränkta av något inlägg, vilket har hänt i några enstaka fall, men vi raderar eller låser inte inlägg enbart på grund av det.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Det ska egentligen inte spela ngn roll om sajten tar ner uppgifterna efter anmälan/tillsägelse - brottet är begånget så fort persnuppgifterna publicerats. Sjävlklart kan dock sajtens uppträdande/inställning påverka vid ev domstolsprövning.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: praxis

Jo, det måste vara ett väldigt svårt dilemma att veta huruvida trådar skall låsas/meddelanden raderas.

Oavsett vad lagen säger kan jag föreslå att redaktionen tar en titt på "etiska regler för press, radio och TV" av Pressens Samarbetsnämnd. Dessa gäller i princip ej nätet (bortsett från pressens sajter som ligger under TF, se mitt inlägg LAG OCH MORAL på zinescene-forumet) men kan vara goda riktlinjer. Nämnden har oxå i sin praxis bl a fastslagit att tidning är skyldig att göra beriktiganden (rättelser) och bereda plats för genmälen.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 
Top