D&D Hur peppade är ni på Tales of the Valiant?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,357
Jag backade inte ToV eftersom jag trodde att bättre alternativ skulle dyka upp i kölvattnet av OGL-fiaskot. Men inget annat har kommit, som liksom är DnD5.5-utan-WotC, så nu är jag ändå lite sugen på att ToV ska anlända. Vilket kanske är om ca en vecka om ryktet stämmer.

Varning för rant:
Jag är dock helt inställd på att bli besviken då jag tycker att Kobold Press har skött ToV riktigt slappt hittills. De hade värsta chansen att skapa en riktigt DnD5-konkurrent men sen har de bara half-assat sig fram. De borde ha haft en iterativ process med en massa alfa/beta dokument. Men allt vi har fått se än så länge är ett enda alfa-dokument - som de dessutom har fräckheten att ta betalt för! De har än så länge inte släppt något som ens påminner om stöd för VTT, vilket verkar ha haft effekten att ingen har gjort actual play grejer på deras speltestmaterial (vad jag har sett iaf).
Hade de gjort som Daggerheart istället och tryckt ut onlinestöd direkt, ihop med gratis alpha-dokument, så hade det kunnat vara en sån jäkla hype. Men nu pratar ingen om det. Känns som att detta borde vara det värsta exemplet nästan någonsin på att slarva bort en bra chans att göra ett riktigt stort spel.
Okej, slut på rant.

Är ni peppade?
 
Last edited:

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Jag hade helt glömt bort det här spelet, ett faktum som avslöjar graden av min pepp. Daggerheart är i mina ögon som fenomen mer intressant, det kan kanske t.o.m. göra ett hack i WotCs försäljningskurva.

Om jag ska köra något DnD-igt framöver, så blir det antingen hemmasnickrad OSR eller DnD5, inte detta.
 
Last edited:

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
463
Location
Uppsala
Jag ska erkänna att jag med glömt vad ToV var för något och blev en kort stund glad och tänkte att det skulle komma en ny äventyrs kampanj.
Så jag har nog tyvärr noll pepp😅.

Med det sagt vore det kul att höra en recension när det är ute
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Lika intresserad som jag är av Daggerheart, lika ointresserad är jag av Tales of the Valiant. Har svårt att se vad USP:en skulle vara. "Inte 5E från WotC" flyger inte så högt.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,357
Ha ha, ja detta bekräftar ju vad jag misstänkte, att Kobold helt har lyckats tappa bollen med ToV. Synd tycker jag eftersom jag är en av de som gärna skulle vilja se ett framgångsrikt "folkets DnD".
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,958
Location
Örebro
Oj, jag hade helt glömt bort det här och jag upplever även att jag hört väldigt lite i det bland podarna jag lyssnar på. Känns som det helt föll bort i glömskans dalar. Jag är nyfiken, men det är främst för att jag är nyfiken på allt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Det enda nya fantasyrollspel som intresserat mig på senare tid är Cairn 2e och det är inte i närheten av en konkurrent till 5E även om 5E refererades i Kickstarter-kampanjen.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Inte särskilt pepp alls faktiskt.

Som många andra gillar jag 5E men är inte värst sugen på att stötta WotC. Men då jag redan har deras 5E-grejor stående i hyllan så har jag inget behov av att köpa en ny uppsättning bara för att de är släppta av en annan tillverkare. Huruvida jag spelar de WotC-grejor jag redan köpt eller låter dem stå ospelade i hyllan påverkar ju absolut ingenting.

Så jag kommer sannolikt inte köpa något mer från WotC men heller inte några kloner från andra tillverkare.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Ser att sparkstarten hade 10 000 backade, vilket kan jämföras med Colville-5e-dödarens 30 000. Blir spännande att se var Daggerheart hamnar här.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Inte alls. Åas spelar jag inte 5e heller. Så jag är nog inte riktigt i demografin.

Jag håller ett litet öga på DC20 som nog skulle vara mitt val om jag fick för mig att spela något 5eish.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,357
Inte alls. Åas spelar jag inte 5e heller. Så jag är nog inte riktigt i demografin.

Jag håller ett litet öga på DC20 som nog skulle vara mitt val om jag fick för mig att spela något 5eish.
Har också kikat lite på DC20 men hans youtube videor är så himla hemska att titta på asså. Och även i det fallet måste man betala för att få läsa alpha-pdfen, vilket känns principiellt fel.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Jag har ju min egen D&D-klon att spela, så jag är rätt så ointresserad av både 5e och dess nya kloner. Jag kikar ju lite på vad de gör, men jag är absolut inte pepp.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Har också kikat lite på DC20 men hans youtube videor är så himla hemska att titta på asså. Och även i det fallet måste man betala för att få läsa alpha-pdfen, vilket känns principiellt fel.
Ja, Dungeon Coach har ett enerverande sätt att prata. Jag har helt gett upp att försöka lyssna på de timslånga uppdateringarna där han hoppar mellan olika ämnen och glider ut på sidospår. Men när han gör en kortare video som förklarar hur han tänker kring ett visst subsystem, finner jag att han faktiskt är en bra konstruktör som förstår hur mekaniker fungerar.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Jag tror att ska man komma någonvart med ett "5E, fast inte från WotC" så krävs det rejäla ekonomiska muskler. Visserligen har både ToV och MCDM dragit in mycket pengar på Kickstarter, och DC20 kommer säkert också att gå ganska bra. Men fortfarande är det fikapengar jämfört med till exempel Darrington Press/Critical Role. Plus att Daggerheart inte är en 5E-klon och och därför på riktigt kan attrahera de som vill ha något annat än 5E. De andra tre kommer alltid att tävla mot jättarna WotC och Paizo.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,357
Jag tror att ska man komma någonvart med ett "5E, fast inte från WotC" så krävs det rejäla ekonomiska muskler. Visserligen har både ToV och MCDM dragit in mycket pengar på Kickstarter, och DC20 kommer säkert också att gå ganska bra. Men fortfarande är det fikapengar jämfört med till exempel Darrington Press/Critical Role. Plus att Daggerheart inte är en 5E-klon och och därför på riktigt kan attrahera de som vill ha något annat än 5E. De andra tre kommer alltid att tävla mot jättarna WotC och Paizo.
Jag tror att många, mig inräknat, lockas av tanken på ett öppet ekosystem av spel och böcker som är kompatibla med varandra. Så att den som föredrar DC20 kan använda det och den som föredrar ToV kan använda det. Men att det går att korsa monster, äventyr och sånt fritt mellan. Grejen är inte att ett spel ska "bli lika stort som DnD" utan tvärtom, att DnD ska vara decentraliserat och "community driven".
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,357
Nu släppte de precis hela sin SRD:
 
Last edited:
Top