Generationskampanj, spin-off tanke

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
I en annan diskussion så nämndes ordet "generationskampanj", vilket gav mig en helt orelaterad idé.

För er som har kids som är intresserade av rollspel (våra är tyvärr inte det), så tänk er följande:

Man gräver fram en gammal kampanj som man själv spelade. Sedan spolar man fram tiden 50-100 år, och dina gamla dåd är legender om hur ni räddade världen. Men, ni missade någon liten detalj, ondskan är tillbaka, och en ny generation hjältar måste stoppa den. Längs vägen behöver de luska fram vad som verkligen hände bakom legenderna, och från det sätta ihop sin plan för att avsluta skurken en gång för alla. Hade man dessutom kunnat få in "gästframträdanden" av någon av de ursprungliga spelarna ibland, som ett spöke eller en urgammal desillusionerad hjälte eller något så hade det varit ännu coolare.

Kanske till och med avsluta kampanjen med en liten lucka för att kunna plocka upp den igen för nästa generation...

Är det bara jag som tycker att det låter episkt?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,188
De gjorde en setup litet i den stilen för den tänkta andra delen av den gigantiska tänkta kampanjen till Tribe 8 - där spelar man nästa generation efter de episka händelserna i första delen av kampanjen, de som är uppvuxna i det nya samhälle föräldragenerationen skapade, och där de som var med på den tiden tycker (inte oförtjänt men ändå irriterande) att de är The Greatest Generation och vet bäst... men just därför blivit inflexibla och missar tecknen på nya problem.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Är det bara jag som tycker att det låter episkt?
Jag hade aldrig velat spela i mina föräldrars gamla kampanjvärld (och i deras skugga) när jag var 10.

Vad vi gjorde var ju nytt och fantastiskt, och gamlingar fattade överhuvudtaget ingenting.

Men barn idag kanske är annorlunda?

Min egen dotter älskar DoD men vill hitta på egna världar och äventyr, precis som vi gjorde i hennes ålder.

:gremwhistle:
//EvilSpook
 
Top