Nekromanti Det expanderande omfånget

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Spelar spel, men fattar inget

Jag är i startgroparna för att göra ett nybörjarrollspel som kommer att sluta på runt hundra sidor, reglerna kommer att vara mycket enkla, World of Wonders kommer att framstå som World of Synnibar i jämförelse. Det kommer att bli lättläst och informativt och innehålla en kort kampanj. Får se om det säljer, först då har jag bevisat eller motbevisat min teori. Only time will tell.....
Det låter spännande. Det ska bli mycket intressant att se hur ett renodlat nybörjarspel skulle kunna sälja. Ett sådant har ju inte funnits på svenska på mycket länge nu (men det är väl tal om Hjältarnas tid till Eon (eller åtminstone anknutet till Eon på något vis, väl?) någon gång, eller?).


/Dimfrost
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Hjältarnas tid

Hjältarnas Tid ligger nära i tiden. Före jul. Om jag nu inte har sagt mer än jag får för Kim. Då får han ta mig mig i örat.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,526
Location
En mälarö
Re: Debutålder (OT)

Som vanligt väldigt individuellt vad ungar klarar. Finns många människor jag skulle inte förvänta mig minsta gnutta fantasi ifrån ens i vuxen ålder.
I de fall då yngre spelare har svårt att fatta hur rollspel går till så handlar det VÄLDIGT sällan om brist på fantasi. Fantisatorn är en av de få grejorna som oftast inte utvecklas vartefter man blir äldre (snarare så förtvinar den). När unga nybörjare inte förstår så handlar det snarare om en bristande läsförståelse och dålig språklig förmåga mer än något annat. En annan grej som inte tagits upp än är bristen på erfarenhet vad gäller spel. En erfaren gamer kan, oavsätt ålder, ofta förstå ett spels regelmekaniker bara genom att ögna igenom regelboken. Om man t.ex. är ordentligt bekant med BRP-systemet så förstår man i alla fall hjälpligt ungefär hälften av alla spel på marknaden, oavsätt om det är rena BRP-spel som t.ex. CoC eller sådana som bara har tagit ett avstamp därifrån, som t.ex. Eon.

/Anders
 
Top