DoD Ärans väg 2024

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,122
Hur var ärans väg då det begav sig? Bra? Dåligt? Hur står den sig jämte klassiker som "Marsklandet" eller 5:e Konfluxen?
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Hur var ärans väg då det begav sig? Bra? Dåligt? Hur står den sig jämte klassiker som "Marsklandet" eller 5:e Konfluxen?
Döda skogen: liten, stämningsfull, öppen sandlåda. Betyg: A- (Jag tycker att detta är det bästa äventyret ÄS gav ut till DoD).
Maktens portar: liten megadungeon, avsedd att köras som ett hårt regisserat skräckscenario. Betyg: C+
Mörkrets hjärta: räls, räls, räls. Betyg: F

Notera att tredje delen inte skrevs av Undhagen, jag hoppas och tror att han har fått skriva den tredje delen den här gången. Den kan omöjligt bli sämre.
 
Last edited:

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Ligan visade omslaget för Ärans Väg redan på Spelkongress-23, samt hade en panel om detta - så det är allmänt "känt" om än inte utannonserat. Det verkar som att det är nära förestående då artikeln nu uppdaterats på Alphaspel med betydligt matnyttigare info. Vi har inom DB-communityn spekulerat det skulle annonseras så tidigt som i julas, men senaste ryktet är "sommaren" - och det är ju typ, snart?

Dante passade på berätta det var ny karta av Francesca Baerald gör områdeskartorna och Niklas Brandt gör de specifika platskartorna.

Vad jag förstått är det Maestro Dimfrost som står för en stor del av bearbetningen av det tidigare materialet - samt specifikt den omskrivna tredje delen, under översyn av Nestor Undhagen. Strukit inkorrekt info för tydlighetens skull.
 
Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Hur var ärans väg då det begav sig? Bra? Dåligt? Hur står den sig jämte klassiker som "Marsklandet" eller 5:e Konfluxen?
En sak jag vet att jag reagerade på redan när det begav sig var den oerhörda skillnaden på nivån på motståndet som RP stöter på i de olika delarna. Del ett kan spelas igenom med nästan vilka RP som helst. Utmaningarna är inte oöverstigliga och de grupper som inte i första hand är inriktade på strid kan ofta komma undan ändå eller använda andra metoder för att överkomma dem.

Redan i del två är motståndet av en helt annan kaliber. Där ställs man mot en stor hög elakingar rustade till tänderna. Och som det är skrivet är det heller inte riktigt ett alternativ att tackla dem på annat sätt än att banka ner dem i skorna.

Nu när SL sitter med kampanjen i sin helhet redan från början så kanske det inte riktigt är samma problem. I och med nyutgåvan så vet ju SL vet vad som väntar i de senare delarna redan från början och kan se till att spelarna sitter med RP som kan matcha det motståndet. Men för mig som var en av dem som spelade de olika delarna en efter en i takt med att de släpptes så blev det en rejäl chock att kastas in i del två efter att ha avslutat ettan.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Vad jag förstått är det Maestro Dimfrost som står för en stor del av bearbetningen av det tidigare materialet - samt specifikt den omskrivna tredje delen, under översyn av Nestor Undhagen.
@Dimfrost står bara för omarbetningen av mittendelen - Maktens portar. De andra delarna omarbetas/skrivs av andra personer. (Om inget har ändrats sedan i söndags.)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
669
Location
Nibiru
@Dimfrost står bara för omarbetningen av mittendelen - Maktens portar. De andra delarna omarbetas/skrivs av andra personer. (Om inget har ändrats sedan i söndags.)
Nya Ärans väg är ett verkligt samarbete. Jag har bearbetat Döda skogen, vilket är den del som ändras minst. @Dimfrost har gjort ett fantastiskt jobb med att bearbeta Maktens portar medan Roger Undhagen har levererat kärnan till nya Mörkrets hjärta, som skrivs ut av Mattias Johnsson Haake. Och jag är redaktör för hela alltet. David Brasgalla illustrerar, Niklas Brandt står för kartor och grafik, Francesca Bareald gör stora kartorna över Döda skogen och Österlandet och @Dante layoutar. Hoppas ni gillar! Vi räknar med färdig PDF i juni.
 
Last edited:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Döda skogen: liten, stämningsfull, öppen sandlåda. Betyg: A- (Jag tycker att detta är det bästa äventyret ÄS gav ut till DoD).
Maktens portar: liten megadungeon, avsedd att köras som ett hårt regisserat skräckscenario. Betyg: C+
Mörkrets hjärta: räls, räls, räls. Betyg: F
Efter att ha spelat igenom det nyligen så kan jag säga att om man filar bort nostalgin så håller inte det här resonemanget alls.

Döda skogen är utan tvekan bäst, men sedan kommer bottennappet Maktens portar som verkligen är sämst av alla delar. Mörkrets hjärta är rälsat, ja... Men det har i alla fall en story så det är milsvida bättre än Maktens portar som inte har mycket att hänga i granen (om man inte gillar massa tomma överlfödiga rum!). Sedan har det äventyret också det mest episka slutet av alla äventyr (och då i dess rätta bemärkelse, inte bara att det är storslaget).

Ser fram emot det nya äventyrwt för det kan i ärlighetens namn bara bli bättre!
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
387
Location
Stockholm
Nya Ärans väg är ett verkligt samarbete. Jag har bearbetat Döda skogen, vilket är den del som ändras minst. @Dimfrost har gjort ett fantastiskt jobb med att bearbeta Maktens portar medan Roger Undhagen har levererat kärnan till nya Mörkrets hjärta, som skrivs ut av Mattias Johnsson Haake. Och jag är redaktör för hela alltet. David Brasgalla illustrerar, Niklas Brandt står för kartor och grafik, Francesca Bareald gör stora kartorna över Döda skogen och Österlandet och @Dante layoutar. Hoppas ni gillar! Vi räknar med färdig PDF i juni.
Grymt med MJH för nya Mökrets Hjärta. Då kan man ju föreställa sig det blir en härlig mörk avslutning, med tanke på hans stil. Tack för detaljerna så vi slipper killgissa alldeles för fel i våra pussel.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
sedan kommer bottennappet Maktens portar som verkligen är sämst av alla delar. Mörkrets hjärta är rälsat, ja... Men det har i alla fall en story så det är milsvida bättre än Maktens portar som inte har mycket att hänga i granen (om man inte gillar massa tomma överlfödiga rum!).
Jag håller inte med. Visst, Maktens portar innehöll en nästan komisk mängd tomma rum, speciellt på en viss våning (och det är knappast en spoiler att det är en av sakerna som åtgärdats), men det var en ytterst ickelinjärt utformad dungeon vilket inte hörde till vanligheterna på den tiden. Åtminstone det måste man ge den, även om man inte gillar de andra minnesvärda elementen.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Jag håller inte med. Visst, Maktens portar innehöll en nästan komisk mängd tomma rum, speciellt på en viss våning (och det är knappast en spoiler att det är en av sakerna som åtgärdats), men det var en ytterst ickelinjärt utformad dungeon vilket inte hörde till vanligheterna på den tiden. Åtminstone det måste man ge den, även om man inte gillar de andra minnesvärda elementen.
Jag tycker faktiskt inte man måste ge den det - och jag är inte förtjust i argumentet "Den var bra för sin tid, så vi måste älska den nu pga. det". Det som jag däremot gillar med det är gastarna och deras möjlighet att arbeta på ett nästintill Alien-liknande skräckscenario. Det är fantastiskt - men blir bortslarvat där.

Det finns en potential där, men det lyckades aldrig förverkligas. Det är också varför jag ser fram emot uppdateringen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag tycker faktiskt inte man måste ge den det - och jag är inte förtjust i argumentet "Den var bra för sin tid, så vi måste älska den nu pga. det". Det som jag däremot gillar med det är gastarna och deras möjlighet att arbeta på ett nästintill Alien-liknande skräckscenario. Det är fantastiskt - men blir bortslarvat där.

Det finns en potential där, men det lyckades aldrig förverkligas. Det är också varför jag ser fram emot uppdateringen.
Jag håller med om att vi inte behöver älska det nu. Men det hade kunnat vara mycket sämre genom att vara mer rälsat, och det tycker jag faktiskt är relevant.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Jag håller med om att vi inte behöver älska det nu. Men det hade kunnat vara mycket sämre genom att vara mer rälsat, och det tycker jag faktiskt är relevant.
Jag kan ge det att det är en okej design på en dungeon, absolut. Men det är inget bra äventyr för det. Det är lite som en Hollywood-film, det är en flashig set piece men handlingen är ultra tunn. Finns den? Absolut? Kunde den blivit bra? Så klart. Blev den det? Nej, inte alls. Det är det jag menar att den har potential, men det saknades. Där hade faktiskt rälsning hjälpt till att få fram den - och et är av det skälet som handlingen de facto är bättre i den avslutande delen (som Roger Undhagen inte var i närheten av att skapa).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag föredrar ingen handling framför rälsning alla dar i veckan. Men det här börjar bli lite OT. :)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Jag föredrar ingen handling framför rälsning alla dar i veckan. Men det här börjar bli lite OT. :)
Bäst är förstås IMHO något mellanting, så att det finns någon styrning för handlingen. Annars är det inte mycket till ett äventyr utan mer en kampanjmiljö. Det kan förstås vara bra, men det är något helt annat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,188
Grejen med Maktens portar är att det inte är en traditionell dungeoncrawl med ett rum i taget, ingen interaktion, utan en mer dynamisk och trovärdig konstruktion där den onda sidan reagerar på vad man gör, sätter ihop search parties när de upptäckt en, och så vidare. Det va4 verkligen nytt och fräscht, och stämningen var fin. Det känns som något man nästan skulle kunna spela som en heist, om man ville.

Men ja, det hade mått bra av att få det bättre utvecklat.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Nya Ärans väg är ett verkligt samarbete. Jag har bearbetat Döda skogen, vilket är den del som ändras minst. @Dimfrost har gjort ett fantastiskt jobb med att bearbeta Maktens portar medan Roger Undhagen har levererat kärnan till nya Mörkrets hjärta, som skrivs ut av Mattias Johnsson Haake. Och jag är redaktör för hela alltet. David Brasgalla illustrerar, Niklas Brandt står för kartor och grafik, Francesca Bareald gör stora kartorna över Döda skogen och Österlandet och @Dante layoutar. Hoppas ni gillar! Vi räknar med färdig PDF i juni.
Kommer ni att låta förbokare korra betan?
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Mörkrets hjärta: räls, räls, räls. Betyg: F

Notera att tredje delen inte skrevs av Undhagen, jag hoppas och tror att han har fått skriva den tredje delen den här gången. Den kan omöjligt bli sämre.
Det är lite lustigt att det ofta nämns att Undhagen INTE skrev sista delen, men inte att det var Michael Petersen som skrev den. Med tanke på Michaels övriga bidrag till rollspelshobbyn så bör allt vara mer än förlåtet? :)

Förövrigt så tycker jag inte Mörkrets Hjärta var ett så dåligt äventyr. Det är klart att man kan ogilla räls, men där och då, så var det enda jobbiga med det äventyret det sorgliga slutet.

När det gäller Maktens Portar, så förmodar jag att inspirationen kom från Sagan om Ringen och Moria? Kul med en öppen och skräckfokuserad dungeon, men minns att målet var lite oklart. Det dräptes en massa monster, men att allt skulle sluta i en slags fantasy-vattenrutschkana via latrinerna (det fanns väl ytterligare ett sätt att komma vidare via en portal, men har för mig att den var för hårt vaktad för att ta sig igenom).
 
Top